Lækkert og sundt tilbehør

Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

Vi ved alle at vi skal spise mange grøntsager hver dag og helst til hvert måltid. Det er altid bedst at variere mest muligt og spise flest mulige farver, men særligt de grønne grøntsager er gode at få spist hver dag. Læs mere herunder for at se hvorfor:

De grønne grøntsager indeholder en masse vitaminer (A-vitamin, B-vitamin, E-vitamin og K-vitamin) og de har et højt indhold af antioxidanter som er yderst vigtige for at få nedbrudt de frie-radikaler som opstår i vores krop ved for eksempel cigaretrøg, forurening, stress og fed kost (de usunde fedtstoffer).

De frie radikaler vil konstant forsøge at indgå i relation med andre stoffer for på denne måde at blive stabile igen, men når et frit radikal bryder ind i en ellers harmonisk balance skaber det ravage og det kan forårsage celleforandringer og inflammation i kroppen. Derfor har vi brug for massere af antioxidanter til at opretholde en sund krop og et velfungerende immunsystem.

Grønne grøntsager, jo mere mørkegrønne jo bedre, indeholder mange antioxidanter og derfor er det en rigtig god idé at spise en masse hver dag. De hjælper faktisk også til at modvirke for tidlig aldring. Blandt andet er A- og E-vitaminer gavnlige for at forhindre rynker og tør hud.

Det kan være ret svært at spise sig igennem de relative store mængder grøntsager det kræver at få antioxidanter nok. Derfor er her tre måde hvorpå du kan tilføre kroppen ekstra antioxidanter på en lidt sjovere og nemmere måde:

  1. Et supplement kan være Gluthation plastret fra LifeWave som øger gluthations niveauet i kroppen helt naturligt og uden der trænger noget ind i kroppen. Det er genialt til at styrke immunforsvaret og jeg har bruget det næsten hver dag i 8 måneder og har kunne undgå at være forkølet selvom mine nærmeste har været syge af flere omgange. Det er altså ret fedt!
  2. En anden god måde at øge indtaget af antioxidanter er ved at lave grønne juicer eller smoothies. På den måde kan man nemt og uden at tykke sig igennem det hele tilføre kroppen bunker af vitaminer og antioxidanter ret nemt. Brug flest grøntsager og fortynd eventuelt med vand. Det kan være ret stærkt både i smag og for maven ;o)
  3. En tredje måde er at variere dine grøntsager og lave forskellige former for tilbehør til dine måltider. Bønner behøver ikke være kogte hvis ikke du bryder dig om det.

wp_20160818_006

Der hvor vi skal tykke os igennem grøntsagerne skader det jo ikke at  forklæde dem lidt til tider så de smager forskelligt. Jeg har derfor lagt en opskrift på bønnefritter op idag. De er super sunde, super nemme og super lækre!

Håber du er blevet inspireret til at flere antioxidanter og dermed styrke og forbygge. Skriv gerne hvad du gør for at bedre dit immunforsvar her i de kolde måneder hvor forfølelse og influenza plejer at få mange ned med nakken.

Rigtig god mandag – vi har forøvrigt fået den første sne idag, så hyggeligt!

 

Tak for du læste med :o)

 

3 thoughts on “Lækkert og sundt tilbehør

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Bekræft du ikke er en robot *