dav

Smoothie

Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

Jeg er ret vild med bær, især hindbær. Farven, smagen og alle de lækre sunde ting de indeholder. Hindbær er sol og sommer og med en lækker smoothie får man i disse varme og solrige maj-dage virkelig fornemmelsen af vi nærmer os sommer.

Hindbær indeholder massere af fibre, så du får en god mætheds fornemmelse, som varer længe, da bærrenes kulhydrater optages forholdsvis langsomt. Kostfiber giver en god mæthedsfornemmelse og gør samtidig maven glad da de er med til at give en god fordøjelse. Hindbær scorer også højt på antioxidanter som styrker vores immunforsvar og er med til at beskytter mod blandt andet kræft.

Hvis ikke du gider læse mere om hvorfor hindbær er så fantastiske, kan du finde opskriften på bær smoothie lige her.

 

Men hvis du er nysgerrig på at vide mere om hvad de små røde bær kan hjælpe med, så læs endelig videre.

Anthocyaniner, som er en stor gruppe farvestoffer der findes blandt andet i blomster, bær og grøntsager, er også en vigtig faktor i hindbærenes sundheds factor. Forskning viser at anthocyninerne kan beskytte mod flere former for hjerte-kar sygdomme. (Det er anthocyaniner der giver hindbær, rødkål m.v. deres karakteristiske farve.)

Ydermere indeholder hindbær også en del C-vitamin. 250 g. skulle dække det daglige C-vitamin behov.

Hindbær, jordbær og blåbær, som jeg har brugt i denne smoothie, indeholder alle zink. Vitaminer er molekyler der er sammensat af flere atomer, men zink er et grundstof, hvilket vil sige der er et enkelt atom. Det findes i alle kroppens celler og i alle kropsvæsker og har flere vigtige funktioner. Zink indgår i mere end 200 enzymatiske processer og stabilisere enzymdannelsen, hvilket har stor betydning for fordøjelsen og stofskiftet, som hjælper med at omsætte fedt, kulhydrater og protein. Zink er også vigtig for vores hud, negle, hår, lugtesans og for hjernens funktionsevne. Det har en stabiliserende virkning på cellernes arveanlæg og cellemembraner. Det er vigtigt for celle- og organstrukturer. Zink er afgørende for celledeling og det kan derfor være godt at sørge for at man ikke har zink mangel under en graviditet, i barndom og ungdom. Det er et vigtigt stof i vævsreparation, sårheling og immunsystemet. Men hvis du spiser en varieret kost med kød, fisk, skaldyr (især østers), frø, kerner, nødder og fuldkorn, skulle du være dækket ind.

Så det er bare med at få spist en masse af de dejlige bær her til sommer. Resten af året må vi nøjes med frostbær, men det er heller ikke så ringe.

Nyd nu et par dejlige varme dage. De lover op til 24 grader i dag!

Tak for du læste med :o)

dav

Glutenfri hveder

Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

Så er der bagt lækre gluten- og laktosefri hveder til i aften. Jeg spiser generelt ikke meget brød, men der er altså bare noget helt særligt over hjemmebagte hveder. Duften fylder lige nu hele huset og det er så skønt! Jeg kan næsten ikke vente med at sætte tænderne i dem.

Du kan se opskriften lige her.

I morgen er det Store bededag. Det er en officiel dansk helligdag. Den falder fjerde fredag efter påske. Store Bededag har rødder langt tilbage, men blev lovfæstet ved kongelig forordning i 1686. Aftenen inden Store Bededag, ringede landets kirker for at varsle, at nu måtte der ikke længere drives handel. Der måtte ikke arbejdes på Store Bededag og derfor bagte bageren hveder som man kunne købe med hjem og spise Store Bededag. Men det endte hurtigt med at de blev spist samme aften mens de var nybagte og lune. Den tradition kan føres tilbage til midten af 1800-tallet men er sandsynligvis ældre.

En anden tradition er at gå på byens volde aftenen før og denne tradition kan føres tilbage til 1700-tallet. Den stammer fra at det københavnske borgerskab spadserede på byens volde, sikkert for at høre klokkespillet fra Vor Frue Kirke og nyde en dejlig forårs aften.

Jeg skal ikke ud og gå på byens volde, men traditionen med at spise hveder aftenen før Store Bededag har vi altid holdt ved lige i familien. Nu er det mig der har overtaget og det er rigtig hyggeligt.

God Store Bededag i morgen.

Tak for du læste med :o)

dav

Brændenælde juice

Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

Selvom jeg har juicet i flere år efterhånden, har jeg aldrig hoppet ud i at lave en brændeældejuice før i dag, men det bliver ikke sidste gang!

I morges tog jeg et par skåle, en saks og havehandsker og gik ud i haven. Vi har ikke en særlig stor have, men der er masser af ukrudt og da vi skal slå græs i eftermiddag, måtte jeg jo se at få høstet lidt først.

Den ene skål blev fyldt med de fineste små brændenælder, samt lidt citronmelisse. I den anden skål kom der de smukkeste gule mælkebøtteblomster. Hvad mælkebøtteblomsterne skal bruges til, kommer i et senere indlæg.

Til min brændenældejuice fyldte jeg en Margrete skål på 1,5 l. med brændenælde topskud og to halvstore stængler citronmelisse. Brændenælder indeholder fire gange så meget kalcium, som letmælk og har en blodrensende effekt. De er med til at bekæmpe infektioner og betændelsestilstande og højner kvaliteten af vores blod. Så det måtte jeg altså prøve. Min skeptisk har nok bundet mest i at skulle tro på jeg ikke brændte mig når jeg juice brændenælder og skulle drikke det. Men det gjorde de jo heldigvis ikke.

Smagen er frisk og lækker og det er som om kroppen virkelig godt kunne lide at få sådan et skud vitaminer og mineraler fra morgenstunden af.

Hvis du har fået lyst til at lave brændenælde juice, så finder du min opskrift lige her.

Tak for du læste med :o)