dav

Æblekage med glutenfri rasp

Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

Efterår og æblekage passer, efter min mening, virkelig godt sammen. Der er noget hyggeligt over at stå inde i køkkenet en efterårsdag hvor det rigtig regner og rusker udenfor og koge sin egen æblemos. Gerne en god stor portion så der også er noget at fryse ned af. Det er altid godt at have i fryseren. Så er det hurtigt og let at lave en æblekage når lysten melder sig.

Jeg har spist en hel del æblekage i mit liv. Min mormor lavede en fantastisk æblekage og hun lavede den tit.  Mine bedsteforældre havde en skøn frugthave på deres gård og det var fantastisk at kunne gå ned og hente en spandfuld øko æbler fra egen avl og koge det til æblemos, som senere kan blive til den lækreste æblekage. Det har jeg først rigtig fået øjnene op for, nu hvor muligheden ikke længere er der. Jeg håber vi engang får et sted hvor det er muligt at have en del æbletræer, så jeg blandt andet kan koge massere af æblemos.

I flere år kunne jeg ikke spise æblekage på grund af min gluten intolerance og jeg kom virkelig til at savne det. Æblemos, flødeskum og ribsgele smager ret godt i sig selv, men der manglede bare lige det sidste touch – det der sprøde, knasende element, som passer forrygende sammen med den bløde æblemos og flødeskum.

Da jeg begyndte at bage hveder, havde jeg et år nogle tilbage i fryseren og det måtte jeg forsøge at lave til rasp. Det gode ved glutenfrit brød er, at det har tildens til at smuldre ret let og det gør hvederne også. Samtidig passer kardemommesmagen perfekt til rasp.

Du kan finde opskriften på “Mormors æblekage” (goes glutenfree) lige her.

Rigtig god søndag og

Tak for du læste med :o)

dav

25 gode grunde til at bruge mere kokos

Share on FacebookEmail this to someonePrint this page

 

Der er rigtig mange gode grunde til at bruge mere kokos i hverdagen. Ikke bare i madlavningen, men også til andre formål. Kokosolie er et fantastisk produkt, selvfølgelig i en god økologisk og koldpresset kvalitet. Det er godt til sårhealing, som hårkur, er antibakteriel  og rigtig, rigtig meget andet.

Jeg startede ud med at ville skrive et blog indlæg med ”10 gode grunde til at bruge mere kokos”, men kunne ikke stoppe efter 10 – hvis jeg havde stoppet, var der er alt for mange gode ting der ikke ville være kommet med. Så derfor får du her ”25 gode grunde”. Der kommer selvfølgelig også en opskrift i slutningen af indlægget.

Læs med og bliv inspireret:

  1. Kokosolie er virkelig godt til blandt andet tør hud og fugter og trænger bedre ind end mange andre olier. Efterlader huden blød og lækker med en let kokosduft.
  2. Kokosolie kan erstatte barberskum. Kom lidt olie på benene og barber som normalt.
  3. Lav din egen body-scrub. Varm kokosolien op ved svag varme, så den er flydende og tilsæt salt eller sukker. Kom eventuelt et par dråber æterisk olie i for en anden duft.
  4. Det er godt til at stege i, da det er mere varme stabilt end mange andre olier.
  5. Kokosolie er super som make-up fjerner og fjerner selv vandfast make-up.
  6. Kokossukker er også rigtig godt. Du sparer ikke på kalorierne i forhold til andet sukker, men kokossukker har til gengæld et lavere glykæmisk indeks, end almindeligt sukker og derfor bliver blodsukret ikke påvirket i samme grad som ved almindeligt sukker. Samtidig indeholder kokossukker lidt mineraler, som magnesium, jern og kalium.
  7. Kokos er rig på fibre, vitaminer og mineraler
  8. Kokos olie er en gave til helbredet og har en slankende effekt, da det øger fedt forbrændingen og giver stabilt blodsukker.
  9. Kokosolie er fantastisk som hårkur. Kom lidt kokosolie i håret om aftenen og sov på et håndklæde, så du beskytter sengetøjet. Vask håret om morgenen. Dit hår er dejligt gennemfugtet.
  10. Kokosolie øger energien og udholdenhed. Kroppen anvender det til at producere energi frem for at lagre det som kropsfedt.
  11. Kokosolie forbedrer fordøjelsen.
  12. Kokosolie er godt for neglebånd og negle. Smør lidt kokosolie på neglebåndene og lad det trække ind.
  13. Kokosolie kan erstatte smør i opskrifter, på brød og lignende. Det er et godt alternativ til mennesker med laktoseintolerance, veganere eller andre der vil undgå smør eller bare have gavn af kokosoliens fantastiske egenskaber.
  14. Kokos olie er næring til vores hjerne og kan have en forbedrende effekt på sygdomme som alzheimers, ADHA, depression med flere.
  15. Kokos er antibakteriel. Det indeholder blandt andet noget der hedder laurinsyre, som er kendt for at nedkæmpe visse stafylokokker, gær- og svampeangreb (også godt mod candidasvamp).
  16. Kokos olie reducerer inflammation og hjælper til et styrket immunsystem.
  17. Kokosolie hjælper med at beskytte mod forskellige former for kræft, blandt andet bryst- og tyktarmskræft.
  18. Kokosolie hjælper med at forhindre huller i tænderne og paradentose.
  19. Kokosolie er fantastisk til massageolie.
  20. Kokos olie giver et sundt hjerte og reducere risikoen for hjerte-kar sygdomme.
  21. Kokosfibermel indeholder halvt så mange kalorier, dobbelt så meget protein og 15 gange så mange kostfibre som andre melsorter.
  22. Friske kokosnødder indeholder flere vitaminer end de forarbejdede produkter. Den friske kokosnød indeholder B- og C-vitamin, folsyre, kalium, jern og selen.
  23. Kokosoliens sammensætning får forkølelsessår (og andre sår) til at hele hurtigere og virker samtidig smertelindrende.
  24. Kokosolie kan bruges som pudsecreme til læder.
  25. Kokosflager indeholder mange kostfibre. Helt op til 24 g. pr. 100 g. (Det er over det dobbelte af rugbrød).

 

Så er det vist på sin plads med en lækker opskrift med masser af kokos. Jeg har lavet ”Kakao kugler” med en god portion kokosolie og så er de da også lige trillet i kokosmel. De er geniale til at tage den lille sult om formiddagen eller når man er lækkersulten om eftermiddagen.

Find opskriften lige her.

 

God fornøjelse

Tak for du læste med :o)